Mijn praktijk wil deelnemen aan JHN
Mijn praktijk wil deelnemen aan JHN
Wanneer een huisarts wil deelnemen aan het JHN om bij te dragen aan wetenschappelijk onderzoek, sluit de huisarts een contract af. Daarnaast heeft het JHN een contract met de koepelorganisatie van verschillende huisartsenpraktijken. Alle netwerkleden kunnen zich laten vertegenwoordigen door een van de aangesloten koepels in de JHN stuurgroep.
In de individuele contracten met de huisartspraktijken kunnen de huisartsen kiezen voor verschillende vormen van samenwerking met het JHN: als registratiepraktijk of als onderzoekpraktijk. In de laatste samenwerkingsvorm levert de praktijk niet alleen HIS-gegevens aan de JHN database, maar neemt ook actief deel in onderzoek. De onderzoeks- en registratiepraktijken hebben een contract van drie jaar met het UMC Utrecht Julius Centrum. Dit gaat in overleg en afstemming (indien van toepassing) met de eigen koepel.
Werken aan innovatie en onderzoek uitklapper, klik om te openen
De partijen bepalen de thema’s voor innovatie en onderzoek. Hierbij geldt dat deze thema’s aansluiten bij de praktijkvoering van de onderzoekspraktijken en de overige praktijken die bij de koepel zijn aangesloten.
Bezwaar tot deelname aan het JHN uitklapper, klik om te openen
Voor het opnemen van gegevens in het JHN geldt het geen-bezwaar systeem. Iedere patiënt heeft altijd en zonder opgaaf van reden het recht om opname van zijn gegevens in de JHN-database te voorkomen. De huisarts is verplicht dit te registreren in zijn gecomputeriseerde registratie en zorgt dat er geen gegevens van deze patiënt naar het JHN worden gestuurd.
Verwijdering van gegevens in de database uitklapper, klik om te openen
Op schriftelijk verzoek van een patiënt of van een wettelijk vertegenwoordiger kan de huisarts de over hem/haar in het JHN vastgelegde gegevens uit de JHN-database laten verwijderen. De huisarts moet bij het doorleveren van de data de patiënt aanmerken als “niet doorleveren”.
Klachten uitklapper, klik om te openen
Patiënten of hun wettelijk vertegenwoordigers kunnen altijd schriftelijk of telefonisch contact opnemen met de JHN-coördinator voor klachten over het JHN. Deze reageert zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen twee weken. Voor klachten over in de database opgenomen gegevens van een patiënt, dient deze contact op te nemen met de eigen huisarts. De coördinator kan geen koppeling naar individuele personen maken.