Wat is het effect van een ‘awareness’ campagne van de Hartstichting op het herkennen van hartfalen?
Wat is het effect van een ‘awareness’ campagne van de Hartstichting op het herkennen van hartfalen?
Discipline: | Huisartsgeneeskunde | Startdatum: | oktober-december 2021 |
YearOfStudy: | Taal: | ||
Niveau: | Wetenschappelijke stage | Locatie: | |
Looptijd: | 12 weken | Contact: | M: M.Hollander@umcutrecht.nl |
Hartfalen gaat gepaard met een beperkte levenskwaliteit en -verwachting. Het herkennen van hartfalen in een vroeg stadium kan helpen om eerder te starten met behandeling waardoor de prognose van deze patiëntengroep verbetert.
Om meerdere redenen is het herkennen van (vroege signalen van) hartfalen lastig voor zowel (huis)artsen als patiënten. Om deze reden heeft de Hartstichting in 2020 een campagne gevoerd, gericht op herkenning van klachten van hartfalen door huisartsen en de algemene bevolking.
Het Julius Centrum heeft voor en na de campagne vragenlijsten over herkenning van hartfalen en beleid bij bepaalde klachten voorgelegd aan reguliere huisartsen en kaderhuisartsen HVZ. De gegevens zijn reeds verzameld.
Analyse van deze vragenlijsten kan inzicht geven in de aanpak van huisartsen van klachten passend bij hartfalen, en in het effect van de campagne die gevoerd is.
We zoeken een student-stagair die de uitkomsten van de vragenlijsten analyseert en rapporteert over de volgende vragen:
- Zijn er verschillen tussen reguliere en gespecialiseerde huisartsen in het herkennen van hartfalen?
- Is de aanpak van klachten van hartfalen door huisartsen verbeterd na de campagne van de Hartstichting?
Begeleiders
Dr. M. Hollander, huisarts-onderzoeker
M: M.Hollander@umcutrecht.nl
T: 06 280 38 693
Prof. F.H.Rutten, hoogleraar cardiovasculaire ziekten in de huisartsenpraktijk