Opleiders-tweedaagse 2019, 'thuis'
Opleiders-tweedaagse 2019, 'thuis'
Dit jaar thuis, de opleiders-tweedaagse in Zeist. Met het thema samenwerken en verbinden waren naast de meer dan tweehonderd huisartsopleiders alle medewerkers van de huisartsopleiding betrokken bij deze tweedaagse, als docent of in de organisatie, maar ook was er mogelijkheid om als medewerker zelf een programma te volgen.
Omdat alle opleidingsruimtes in Zeist bezet waren door de groepen die modules volgden, weken we voor de plenaire gedeelten uit naar de locaties rond de huisartsopleiding, het prachtige slot Zeist en de theaterzaal van Figi. Voor de lunches was er een tent opgezet naast de landbouwschuur en we aten in lokaal Victoria.
Naast de modules waren er nevenactiviteiten, er was zang, dans. In “dokters vs. internet” (format van het tv-programma) namen huisartsopleiders (zonder toegang tot het internet) het op tegen niet-dokters (met toegang tot internet). Doel was om de goede diagnose te raden. Docenten speelden de patiënt-casus na. De quizmaster was Robbert Keppel, een van de huisartsen uit de regio die indertijd zelf aan het programma had meegedaan.
De huisartsopleiders wonnen; dat moet voorlopig maar zo blijven. Het plenaire gedeelte onder de titel Het roer draait door (format wereld draait door) bestond uit een paneldiscussie. Gastheer was Aad van Leeuwen (psycholoog-docent), met zijn side-kick Roger Damoiseaux, het hoofd van de opleiding.
Het onderwerp van deze discussie was de samenwerking tussen huisarts en andere hulp/zorgverleners, en in aansluiting daarop wat we hiermee kunnen in de opleiding. In het levendige debat, ook met de zaal, voelde Joost Zaat zich als huisarts vaak eenzaam in zijn spreekkamer, anderen herkenden dat niet. Ella Kalsbeek van de LHV hield de huisartsen een spiegel voor. Kritisch zijn mag, maar kom dan ook zelf in beweging, zorg dat je goed georganiseerd bent in de regio, heb het lef om ook nee te zeggen, bijvoorbeeld tegen de zorgverzekeraar.
De beroepsorganisaties kunnen niet alle problemen oplossen. En wanneer het debat wat teveel over de huisarts ging, dan zorgde specialist Marc Verhagen voor een fris tegengeluid. De huisarts wil zich graag positioneren, maar is de huisarts daar wel op toegerust, moet bijvoorbeeld hoog-complexe zorg thuis niet vaker vanuit het ziekenhuis worden begeleid?
Roger Damoiseaux vatte het debat tot slot in het kort samen. Voor het leveren van goede zorg hebben hulpverleners elkaar nodig. Daarvoor moet je goed kunnen samenwerken. Voor de samenwerking moet al vroeg in de opleiding meer aandacht komen, interprofessioneel leren kan daar een bijdrage aan leveren.
Dank aan allen, opleiders, medewerkers van de opleiding, genodigden, die deze tweedaagse tot een succes hebben gemaakt.
Wietze Eizenga
De opleiders-tweedaagse is een jaarlijkse tweedaagse scholing voor huisartsopleiders. Gedurende 2 opeenvolgende dagen krijgen opleiders scholing (modules) gericht op verbeteren van hun competenties als opleider. Beginnende en gevorderde opleiders moeten in de loop der jaren 6 verplichte modules volgen. Ervaren opleiders kunnen kiezen uit zogenaamde keuzemodules; de onderwerpen van deze keuzemodules worden jaarlijks opnieuw bepaald. “Nieuwe” modules waren dit jaar “data” en “genetica en ethiek”. De modules worden meestal gegeven door een duo bestaande ui t een huisarts-docent en een psycholoogdocent. Bij enkele modules worden externe docenten of opleiders als docent betrokken.