Terug

De verbindende dubbelrol van huisarts-docenten

De opleiding huisartsgeneeskunde wil dat huisarts-docenten voor de terugkomdagen ook in de klinische praktijk werken. Deze dubbelrol van een huisarts-docent kent vele uitdagingen en dit draagt er aan bij dat vinden en vasthouden van een goede huisarts-docent lastig is. Voor onderzoek naar de verbindende dubbelrol van huisarts-docenten hebben Roger Damoiseaux, Dorien Zwart, Monique Filippo en Esther de Groot eind 2019 subsidie gekregen van ZonMw. Daarmee kunnen wij een AIOTHO aannemen voor dit promotietraject. 

Om de dubbele rol van huisarts-docent te ondersteunen is meer begrip nodig over de manier waarop zij de verbinding leggen tussen de klinische praktijk en hun onderwijs. Hoe zorgen huisarts-docent dat klinische kennis uit de eigen praktijk zijn weg vindt in het onderwijs? En ook: hoe brengen zij kennis, die zij opdoen tijdens het opleiden van AIOS op het instituut, naar de klinische praktijk? In de literatuur wordt voor mensen met zo’n verbindende rol tussen twee verschillende werkomgevingen de term grens-overbrugger (boundary spanner) gebruikt. 

Grens-overbruggers leren zélf, wat bijdraagt aan hun professionalisering als docent en als huisarts met didactische vaardigheden. Meer kennis over deze leerprocessen, en wat daarop van invloed is, levert een bijdrage aan het kennisdomein van de medische onderwijskunde. Daarnaast is de verwachting dat ook de aios baat hebben van docenten die grenzen tussen de beide werkomgevingen overbruggen. En de hoop is dat de klinische praktijk profijt heeft van huisartsen die recente kennis uit de opleiding en didactische vaardigheden inbrengen.

Eerst zullen we dus meer inzicht opdoen over de grens-overbruggers. Waardoor leren zij, niet alleen als docent in de opleiding maar ook als huisarts in de klinische praktijk, om die verbinding te leggen? Daarna zullen we verkennende studies doen naar ondersteuning voor huisarts-docenten. Die ondersteuning kan door middel van formele nascholing of via informele ondersteuning op de beide werkplekken. Verwacht mag worden dat betere ondersteuning van huisarts-docenten leidt tot beter onderwijs voor huisartsen in opleiding. 

We voeren dit onderzoek uit samen met de huisartsgeneeskunde en ouderengeneeskunde in Nijmegen. Omdat ook ouderengeneeskunde betrokken is, zullen we in het onderzoek spreken over docent-clinici. Bij een groep van vierentwintig docenten, acht uit elke opleiding, zullen wij interviews afnemen. Daarnaast zal de hoofdonderzoeker een aantal docent-clinici observeren, zowel in de drie instituten als in de klinische praktijk bij onderwijsmomenten. Op basis van wat we leren uit de interviews en de observaties organiseren we focusgroepen om praktische aanbevelingen te formuleren. 

Esther de Groot

Bedankt voor uw reactie!

Heeft deze informatie u geholpen?
Graag horen we van u waarom niet, zodat we onze website kunnen verbeteren.

juliuscentrum.nl maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren.

Lees meer over het cookiebeleid

Akkoord Nee, liever niet