Onderzoek van onderwijs
Onderzoek van onderwijs
Onderzoek naar werkplek-leren van (aankomende) academische huisartsen
Binnen de huisartsgeneeskunde in Utrecht voeren we onderzoek uit naar onderwijs en leren. Ons onderzoek richt zich op werkplek leren van (aankomende) professionals. Hoe kunnen deze professionals leren om, samen met andere professionals, recent bewijs vanuit medisch onderzoek toe te passen om de klinische praktijk te verbeteren?
Werkplek-leren uitklapper, klik om te openen
Werkplek-leren is cruciaal in de medische opleiding: omdat leren voor een groot deel in de praktijk plaatsvindt én omdat leren niet ophoudt na het afronden van de opleiding. Ons onderzoek gaat over mensen die van en met elkaar leren; tijdens de coschappen, op de werkplek in de vervolgopleiding en tijdens het leven lang leren. We kijken niet alleen naar leren tussen mensen met dezelfde opleiding maar juist ook interprofessioneel en interdisciplinair. En naar het leren van artsen in contact met patiënten. In onze studies gebruiken we sociale leertheorieën, zoals interprofessioneel leren, informeel leren en werkplek leren. We kijken hoe leren plaatsvindt, waarom dat zo is en hoe onderwijs ontworpen kan worden waarmee dat leren verbeterd kan worden.
Leerstoel onderwijs en evidence-based medicine uitklapper, klik om te openen
Professor dr. Roger Damoiseaux, hoofd van Huisartsopleiding Utrecht, bekleedt de leerstoel Onderwijs en Evidence Based Medicine in de Huisartsgeneeskunde. In 2014 sprak hij zijn inaugurele rede ‘Van Boerhaave tot Academische huisarts’ uit.
Wilt u meer weten over de leerstoel of ons onderzoek? Of wilt u met ons samenwerken? Neem dan contact op met dr. Esther de Groot, postdoc bij deze leerstoel.
Lopende Onderzoeken
- Leren samenwerken over grenzen tussen huisartsen en specialisten, Loes Meijer
- Leren hoe cognitieve bias optreedt tijdens triage gesprekken, Carmen Erkelens
- Samen leren om wetenschappelijk bewijs toe te passen, Lisanne Welink
- Een maximaal geïntegreerde opleiding Evidence Based Medicine binnen de huisartsopleiding (proefschrift 2016 Improving evidence-based general practice), Marlous Kortekaas